|
RK Parochie
van Onze Lieve Vrouw, Koningin van de Vrede – Amsterdam |
||
|
||
|
Al uw vragen naar / all questions to / de parochiesecretaris (Mw.
E.Visser) : parochie.vredeskerk@kpnmail.nl of 06
12629206
|
In
de eerste lezing op 14 juni uit het boek Exodus horen we deze zondag hoe het
God zelf was die Mozes en het volk opriep om zich bewust te zijn hetgeen zij
met eigen ogen hadden gezien. Hoe God zelf hun redder en beschermer was bij
hun bevrijding uit de slavernij van Egypte. God zelf had het volk zich zijn
eigendom gemaakt: een louter geschenk van God zelf. In de tweede lezing van deze
zondag wordt duidelijk dat deze uitverkiezing ook louter genade is. Jezus is
gestorven toen wij nog zondaars waren. Het waren geen verdiensten die God
daartoe bewogen hadden om ons tot zijn volk te maken. Eerder zouden wij
moeten verwachten dat Hij niet verder zou gaan met zondaars. Maar omwille van
deze ene rechtvaardige, begint God een nieuwe episode in zijn heilsplan ten
bate van de wereld. In het evangelie zullen we horen dat er een nieuw volk
gevormd wordt. Het oude volk Israël was opgebouwd uit de twaalf stammen. Het
nieuwe volk van God wordt gefundeerd door de twaalf apostelen. Deze ‘twaalf’
worden eerst gezonden naar het volk Israël. Later, na Jezus’ dood,
verrijzenis, hemelvaart en Pinksteren, zal de zending universeel worden en
moet het heil bekend gemaakt worden aan “heel de schepping.’’ Het is God zelf
die dit alles bedacht en uitgevoerd heeft. Hij is de ontwerper en volvoerder
van zijn raadsbesluiten. Hijzelf staat garant voor dit plan van heil voor
heel de wereld. Door Christus’ lijden, dood en verrijzenis, ten bate van heel
de wereld, gaan deze plannen van heil in vervulling voor heel de wereld. In
het bijzonder de Kerk, het nieuwe volk van God en Bruid van Christus. Wij
zijn dus geroepen en gezonden om hieraan ten volle mee te werken. En we mogen
ons daarbij persoonlijk en eerlijk afvragen hoe wij dit plan Gods steeds meer
in ons doen en laten vorm en inhoud kunnen geven ten bate van de wereld
waarin wij nu leven. Hartelijke
groet, pastoor-deken Eric Fennis Een gids voor het katholieke
leven
Vanuit de samenwerkende parochies, Nicolaas Kerk,
de Papegaai, De Obrechtkerk en de Vredeskerk, wordt er van september tot
december 2026 een Alpha cursus georganiseerd. ·
Op Alpha ontdek je de basis van het christelijke geloof op
een laagdrempelige en gezellige manier. ·
Elke Alpha-bijeenkomst bestaat uit drie onderdelen: een
maaltijd, inleiding en een gesprek in een kleine groep. ·
Je ontmoet
nieuwe mensen, met wie je echte eerlijke gesprekken aangaat. ·
Je kunt
vragen stellen en samen naar antwoorden zoek ·
https://nicolaas-parochie.nl/nicolaas/u-wilt-graag/alpha/ De Alpha
cursus zal gehouden worden in de pastorie van de Nicolaas kerk, maar is
georganiseerd door de nieuwe samenwerkende parochies Amsterdam Centrum- Zuid.
Dat zijn de Co- Kathedrale Nicolaas kerk, de Papagaai, de Obrecht- en de
Vredeskerk. Ieder avond starten we met een
maaltijd, dit brengt mensen nl op een makkelijke manier samen. Om deze
maaltijden voor te bereiden zijn we een kookteam aan het opstellen. Zou jij deel
willen nemen aan dit kookteam? Heb je interesse of zou je meer
informatie willen hebben, neem dan contact op met Apollonia Kolkena. Mailadres: kolkenaa@gmail.com |
|